torstai 7. helmikuuta 2013

Ystävällinen Taiwan

Onkin mennyt jo hetki kun oon viimeks kirjotellut, aika on juossut reissatessa (ja sairastellessa). Sain siis itekin Intiasta mahataudin (ja oksensin mm. lentokentän lattialle sekä Teemun syliin koneessa) ja kärsin siitä 10 päivää ennenkun eilen päätettiin mennä lääkäriin Taichungissa. Pääsin ihan tiputukseen n. 5 tunniks ja sain mukaan kolmet eri lääkkeet. Mukava lääkärisetä tarjoutu heittämään meidät bussi-asemalle työpäivänsä päätteeks niin päästiin jatkamaan matkaa. Vaan yks esimerkki paikallisten ystävällisyydestä!

Vietettiin siis tullessa kaks päivää pääkaupungissa Taipeissa, joista ensimmäinen meni nukkuessa ja toinen siinä kun metsästettiin toista hostellia kun meidän oli buukattu täyteen seuraavaks yöks. Eksyttiin tietysti, ja kipeenä 15kg rinkan kanssa alko mennä hermo. Sit löysin vihdoin kaks ENGLANTIA PUHUVAA naista, jotka soitti meidän puolesta hostellille ja kun en jaksanu kipeenä kävellä niin pysäytti meille taksin ja varmisti vielä, että taksikuski varmasti vie meidät oikeeseen paikkaan. Huh!

Seuraavana päivänä lähdettiin sit aamulla Jennyn ja Polyn luo Hsinchuun, eli pariskunta joka oli couchsurfingin kautta luvannu majottaa meidät. Lähdettiin heti ajelemaan Lukongiin (1,5h) katsomaan Taiwanin vanhinta temppeliä ja muutenkin kiertämään kaupunkia. Maistettiin paikallista ruokaa melkein joka kojusta; kalapullakeittoa, seesamipuuroa, nuudeleita seesamikastikkeessa, "sticky rice":a (eli paikallista karkkia) ym. Illalla käytiin syömässä jossain kalliissa ravintolassa, johon tarvi jonottaa puol tuntia. Jenny ja Poly halus tarjota sielläKIN. Sen jälkeen mentiin niiden vakkaripubiin, jossa tavattiin niiden kavereita. Oli tosi hauskaa! Pelattiin erilaisia paikallisia juomapelejä ja naurettiin ihan posket kipeenä. (Uskomatonta et ne kaikki tyypit oli yli 35v.!)

Seuraavana päivänä taas lähettiin paikalliselle vuorelle Miaoliin. Siellä oli joku vanha rautatie-asema, jota pitkin japanilaiset oli joskus kuljettanu puita, hirveesti kaikkia kojuja ja kauppoja. Käytiin kattomassa myös sellasta siltaa joka oli sortunu joskus maanjäristyksessä, ja sit mentiin johonkin tehtaalle, jossa valmistettiin ja maalattiin puukoristeita. Päästiin ihan ite taiteilemaan! Poly ja Jenny maalas pitkään ja hartaasti Angrybirdiä ja anto sen myöhemmin illalla meille lahjaks :)

Seuraavana aamuna Poly heitti meidät juna-asemalle ja lähdettiin Kaohsiungiin Etelä-Taiwaniin. High Speed Trainilla pääsi saaren lähes päästä päähän alle 2h! Meidän hostellin omistaja Kaohsiungissa oli mahtava! Se autto meitä pakkaamaan ja lähettämään paketit kotiin ja anto meidän pestä pyykkimme sen omassa pesukoneessa ihan ilmaseks.

Kaohsiungissa oli KUUMA! Vuokrattiin pyörät ja pyörittiin ympäri kaupunkia, tai ympäri kaupunginosaa. Toisena päivänä otettiin lautta vastapäätä olevalle saarelle. Se oli täynnä kojuja ja ruokaa. Teemu osti jonkun grillatun merenelävän jolla oli lonkerot... HYI! Mutta maistu ihan hyvältä. Myöhemmin illalla käveltiin "Love Riverin" rantaan ja käytiin syömässä mun synttäriateriaa steak housessa. Otettiin koko hoito alkupalasta jälkkäriin, joka oli IHAN liikaa mulle, kun olin tulossa vielä uudestaan kipeeks. Mut maistu hyvältä.

Seuraavana päivänä oli tarkotus suunnata suoraan aamulla Sun Moon Lakelle, mut päätettiin matkan varrella Taichungissa siis pistäytyä lääkärissä. Eihän tästä tulis mitään jos koko ajan ihan kuollut olo eikä pysty ees rappusia kävelee. Mutta illaks päästiin siis Puliin, jossa meillä oli hostelli varattuna. Tänä aamuna otettiin bussi (n. puol tuntia) Sun Moon Lakelle, joka sijaitsee ihan keskellä Taiwania. Ja mitkä maisemat! Otettiin veneajelu ja käveltiin toooosi korkeelle johonkin vuorelle, josta näki melkein koko järven. Illalla lainattiin vielä täältä hostellilta pyörät ja ajeltiin ympäri Pulia.

Huomenna olis tarkotus ottaa juna takasin Taipeihin, ja viettää siellä pari viimistä päivää, ja lauantai sattuu muuten olemaan kiinalainen uusivuosi!

Longshan temple Lukongissa

Sun Moon Lake vähän korkeemmalta

Starbucks kivalla näköalalla

Tie hostellille

1. Tosi kiva reissu varmaa ollu, mut hiukan ikäövää,et noin pitkä vattabakteeri ollut. ): Se näissä reissuissa on varmasti huonoin puoli kun maha ei kestä. (Tästä syystä en ulkomaille lähe :D)
    Mut oon ihan sika kateelline teille. Tossa reissussa on varmasti kerrottavaa jälkipolville. Uskomattoman ihania ihmisiä ootte tavannu.

-A

2. Joo, onneks päästiin nyt vihdoin ja viimein bakteerista eroon :) mutta ei ulkomaan matkaa kannata tollasen viattoman mahapöpön takia jättää väliin ja voihan sitä aina mennä ihan Eurooppaankin ;) mahtavia kokemuksia kaikki reissut.