sunnuntai 27. tammikuuta 2013

Pyhistä pyhin Varanasi

Udaipurin jälkeen matkattiin junalla siis Khajurahoon. Juna oli n. tunnin myöhässä ja alko jo vähän jännittää, kun kaikki asemat jotka ohitettiin, oli autioita tai sitten muuten vaan epäilyttäviä. Mietin että onkohan asemalla yhtään tuktukia vastassa ja jos on niin mihinköhän se meidät vie... Päästiin kuitenkin täysin turvallisesti perille ja vielä sisään hotelliinkin, vaikka oltiin myöhässä. Seuraavana päivänä käytiin katsomassa kuuluisaa Kamasutra-temppeliä. Oli ihan makee ilmestys, mut temppelit alkaa kyllä tulla jo ulos korvista. Hotellin omistaja oli ihana ja antoi meidän pitää huoneemme seuraavaan iltaan saakka, kun hypättiin taas junaan.

Nautitaan olostamme nyt täällä hindujen pyhimmässä äiti-Gangan varrella, chai-kupposen äärellä... Siis mä nautin, Teemu makaa huoneessa mahataudin kourissa. Itelläkään ei nyt ihan normaalisti oo maha toiminu, mutta oon kuitenkin saanu nukuttua. Hotellin ravintolan kokin mielestä se johtuu siitä kun eilen syötiin jossain ulkona.... Teki mieli sanoa et johtuskohan sekin siitä et hotellin menusta puolet on "not possible". Intialainen ruoka, niin hyvää kun se onkin, niin on kolmen viikon jälkeen jo pikkuhiljaa alkanu tökkii niin että ois kiva syödä muutakin. Pizza ja burger "not possible", pakora "not possible at lunchtime" ja arvaatte varmaan mikä vastaus oli kun pyysin pannaria jälkkäriks.

No mutta, eilen käveltiin ghatit päästä päähän ja eksyttiin myös silkkikauppaan chaille. Ja pakkohan sieltä nyt sitten oli huivi ostaa...! Myyjä yllätti tietämällä Euroopasta enemmän kun me itse! Luetteli Euroopan maiden asukasluvut, työttömyystilanteen ja kaikkea. Ensimmäinen joka edes tiesi missä Suomi sijaitsee.

Käytiin syömässä TripAdvisorin suosittelemassa AumCafessa, joka oli tupaten täynnä turisteja. Istuttiin samaan pöytään sattumalta kahden israelilaisen tytön kanssa. Olivat jo kuulleet Israelin erityisen kylmästä ja sateisesta talvesta... Illalla otettiin kahdeksi tunniksi soutuvene soutajineen ja päästiin katsomaan lähietäisyydeltä jokailtaista Aarti-seremoniaa Main Ghateille. Oli hieno kokemus, veneitä oli ghatin edustalla kymmeniä ellei satoja, ja ghateilla satoja ihmisiä lisää.

Tänään oli tarkotus lähteä katsomaan "apinatemppeliä", mutta saa nähdä jääkö reissu huomiselle... Huomenna illalla taas reissunpäällä junassa kohti Delhiä, ja seuraavana iltana lento pois maasta. Junat on ollu ihan ok, kun matkustetaan paikallisessa ykkösluokassa muiden turistien ja rikkaiden intialaisten kanssa. Reputkin on voinu jättää hyvillä mielin sängyn alle, kun ympärillä on pelkkiä kiinalaisia, jotka ite sitoo omat reppunsa kaiteisiin kettingillä... En muuten tajuu noiden kiinalaisten toppatakkivillitystä! Vaikka iltasin joskus onkin viilee niin päivisin kuitenkin suomalainen tukehtuu pitkähihasessa, niin nää kiinalaiset liikkuu kaikki samanlaisissa toppatakeissa, värejä on monia. Eikai Kiina nyt mikään tropiikki kuitenkaan oo!

Junareissausta

Kamasutra-temppeli Khajurahossa

Autuaan tietämättömänä seuraavan päivän PYRSTÖYSKÄSTÄ :)

No ette voi enää ihmetellä miks haluun adoptoida intialaisen katukoiran...

Biisonit virkistäytymässä

Aari-seremoniaa oli kattelemassa muutama muuki