perjantai 4. tammikuuta 2013

Shalom!

Täällä ollaan, Tel Avivissa. Lento laskeutui eilen aamulla 05.20 ja molemmat oltiin ihan poikki, kun rääkyvät kakarat valvotti lennolla... Päätettiin lisätä vähän jännitystä elämään ja lähettiin muutaman tunnin lentokenttä-hengailun jälkeen taksin sijaan junalla ja bussilla kohti hostellia. Lähdettiin tietysti ensin bussillakin väärään suuntaan, mutta päästiin loppujen lopuks kuitenkin perille.

Teemu eilen aamulla Ben Gurionin lentokentällä.

Hostelli on ihan jees, omistaja antoi meille käyttöön oman huoneen varatun kahdeksan hengen dormin sijaan ja piti meille heti vartin preppauksen parhaista paikoista ja muista käytännön jutuista. Eilen tosin käytiin vaan syömässä, katsastettiin lähiympäristöä ja Carmel-market eli iso basaarityylinen tori. Otettiin välissä kolmen tunnin päikkärit ja tultiin takas nukkumaankin jo yhdeksältä.

The Bun!

Tänään lähdettiin ajoissa liikkeelle. Alotettiin kaupungin koluaminen rannasta ja käytiin jääteellä jossain rantaravintolassa, jossa laskua sai odottaa tunnin... Seuraava kohde oli Neve Tzedek, kaupunginosa, johon eri maista tulleet juutalaiset on rakentanut erityylisiä, värikkäitä taloja. Samaisesta paikasta löytyi myös vanha rautatieasema, jossa nyt oli paljon pieniä putiikkeja, ravintoloita ja kahviloita. Ihan kiva ja symppis paikka.

Neve Tzedek

Vielä kivempi oli Old Jaffa, johon käveltiin seuraavaksi. Oli ihan hirvee nälkä, joten mentiin suoraan syömään. Pääruuan lisäksi saatiin päälle iso lajitelma salaatteja ja kastikkeita, ja HUMMUSTA! Ai että se oli hyvää. Old Jaffassa oli myös paljon putiikkeja ja taidegallerioita yms., ja ruokapaikkoja. Käytiin katselemassa kukkulalta näkymää kaupunkiin päin ja kierreltiin linnaketta(?). Sieltä sitten hostellille. Reissussa oltiin n. 6h ja jalat kiittää..

Lämpöä on ollut nyt joku 20 astetta, mutta illalla ja aamulla viileempää. Huomisesta eteenpäin onkin sitten luvattu pelkkää sadetta... Yks päivä vielä täällä ja sitten Jerusalemiin!